dimecres, 18 de juny del 2008

Paiporta, participació formal versus participació efectiva

Diario Levante, 17 de junio de 2008

Les fórmules de participació ciutadana en el segle XXI desborden els models “clàssics” de participació associativa vigents dels anys 70 fins als 90. També a Paiporta han funcionat experiències en aquest sentit que, partint d’espais de conflicte específics: dolenta situació de les infraestructures escolars, descontrol d’antenes de telefonia mòbil, abús en les taxes de fem, han transcendit el seu caràcter sectorial i de denúncia i han sigut capaços de somoure el marasme local i plantejar marcs d’anàlisi, de discussió i d’elaboració d’alternatives viables.
Recentment hem tingut ocasió d’assistir a la primera sessió del Fòrum Ciutadà de Paiporta. Hi havia una certa expectativa després de l’aprovació del Reglament de Participació Ciutadana del nostre poble. És una bona notícia que el govern municipal manifeste la seua voluntat d’escoltar el veïnat del poble. Els qui, des de la pràctica, estem alguns anys “fent” participació ciutadana de manera constant, hem de confessar, però, que estem bastant decebuts. Tan decebedora resulta la realitat actual (la realitat moltes vegades és inapel·lablement cruel) en l’àmbit de la participació ciutadana com ho és en l’àmbit de les carències d’infraestructures i equipaments del poble. Així, a hores d’ara, Paiporta no disposa de suficients equipaments col·lectius bàsics (centres educatius i de formació, centres de salut, assistència social, atenció als jubilats, centre de cultura, centre de la joventut, ....), ni disposa de la trama cívica potent que hauria d’haver generat.

El marc inicial que dibuixa el Reglament de Participació Ciutadana, document que no tenia precedents en la història democràtica del municipi, està encara per desplegar. I en el desplegament, si realment hi ha voluntat de possibilitar una participació ciutadana eficaç i que fomente la democràcia participativa, es podran concretar instruments i maneres de fer que ho permeten. Es tracta, “simplement”, de fer que el marc normatiu s’acoble a la realitat, i no d’exigir que la realitat s’embotisca en el marc normatiu. I en aquest cas tenim clar que “simplement” no vol dir “fàcilment”. Però, els grans reptes són els que possibiliten els grans èxits.

Com a primer pas per a la constitució efectiva i funcionament eficaç del Consell Director del Poble (article 46 del reglament, “Participació en la formulació de polítiques públiques”), llancem la proposta de la constitució del “FÒRUM PER A L’ELABORACIÓ DEL LLIBRE BLANC DE PAIPORTA”, amb l’objectiu de generar un document base per a suport del citat Consell, on s’analitzen i es quantifiquen els distints assumptes d’interès col·lectiu del nostre poble: educació, salut, activitat econòmica –agricultura, indústria, serveis, comerç-, dinàmica de la població, immigració, assistència social, urbanisme, medi ambient, habitatge, barris, cultura, joventut, equipaments, etc.

El govern de Paiporta ha de ser coherent, si de veritat creu en les virtuts de la participació ciutadana, si no li fa por la democràcia participativa, si creu que el reglament ha de servir per a alguna cosa més que parlar sobre com resolem l’assumpte dels excrements dels gossos, haurà de fer un desplegament flexible i consensuat del reglament de Participació Ciutadana, i, sobre tot, s’hauran de parar les pràctiques de llançar iniciatives enormement transcendents per al present i el futur del poble (soterrament de les vies, ampliació de la superfície urbanitzable del poble, construcció de torres de 30 pisos, etc.) sense comptar amb l’opinió i el consens del poble de Paiporta.

Col·lectiu NODE